Logo nieuwsbode-zeist.nl


Slagerij Modern is 15 juli 1939 geopend aan de Laan van Cattenbroeck 17. In 1962 is de winkel gemoderniseerd met een 4 meter lange toonbank, diepvriescontainers en zelfbedieningsbakken.  FOTO: archief familie Witteveen
Slagerij Modern is 15 juli 1939 geopend aan de Laan van Cattenbroeck 17. In 1962 is de winkel gemoderniseerd met een 4 meter lange toonbank, diepvriescontainers en zelfbedieningsbakken. FOTO: archief familie Witteveen

Vorstelijk gewinkeld bij … Slagerij Witteveen

door Asta Diepen Stöpler

In deze serie blikken betrokkenen terug op winkels die hun stempel drukten op Zeist. Gabe Witteveen vertelt over slagerij Witteveen.

"Bezorging aan huis was na de oorlog vernieuwend. Mijn ouders - Jelle en Rixt Witteveen – begonnen er als een van de eersten mee; Zeist had toen ruim 60 slagers. Zijn knecht haalde dinsdag de bestelboekjes op om donderdag of vrijdag te bezorgen. Regelmatig waren klanten niet thuis en moest de knecht nogmaals terug komen, soms wel 4 of 5 keer. Mijn vader stopte in 1952 met deze service.


Met de maaltijdverpakkingen (aardappels, groenten en vlees) was hij in de jaren '50 te vroeg. De tijd was er toen nog niet rijp voor. Met fondue- en barbecuepakketten, nasi, bami, vers gemaakte erwtensoep met rookworst scoorde hij wel.
Mijn vader stond ook bekend om de heerlijke achterham, cervelaat, tongenworst, reuzel en balkenbrij.

Slachten gebeurde op maandag in het gemeentelijke abattoir. Worst maken was op dinsdag in onze rokerij, die tot eind jaren '80 gebruikt werd. Woensdag was gehaktdag om de restanten vlees te verwerken. Cor van Meenen heeft heel lang bij ons gewerkt. Hij kwam op 18-jarige leeftijd bij ons werken en bleef tot lang na zijn pensioengerechtigde leeftijd.

Als jochie ging ik met mijn vader mee naar de wekelijkse inkoopmarkt in Nijkerk. Boeren en slagers onderhandelden er stevig met flinke handjeklap. Een keer ging het zo hard dat ik de verkoper een schop tegen zijn been gaf met de mededeling: 'je moet mijn vader niet slaan.'

Ik kwam met 15 jaar in de zaak, behaalde de benodigde papieren en deed veel workshops en trainingen, onder meer een traiteurscursus bij de gerenommeerde De Rooi Pannen onder leiding van Cas Spijkers.

Onze klanten kwamen uit alle lagen van de bevolking. Regelmatig brachten welgestelde cliënten het wild dat ze tijdens de jacht geschoten hadden. Of wij de eenden of ganzen voor hen wilden schoonmaken.

Een klant kwam altijd op vrijdag met een vaste bestelling: 1,5 pond braadlappen, een half pond gehakt, een half pond poulet en iets voor de boterham.

inzet


In 1973 nemen Gabe en zijn vrouw Petra de zaak over. In 2007 is de slagerij overgedragen aan zoon Jeroen en zijn vrouw Ellen. Zij sloten de winkel in 2017 en leggen zich toe op catering en bbq-activiteiten.

1 reactie
Meer berichten


Shopbox