De nieuwe verkeerssituatie op de weeshuislaan in het centrum van Zeist is voor veel automobilisten nog erg onduidelijk. De gemeente zet op diverse plaatsen in het centrum verkeersregelaars in.
De nieuwe verkeerssituatie op de weeshuislaan in het centrum van Zeist is voor veel automobilisten nog erg onduidelijk. De gemeente zet op diverse plaatsen in het centrum verkeersregelaars in. (Foto: Mel Boas)

Onrust door verkeerssituatie in Zeist

door Lydia van der Meer

De nieuwe verkeerssituatie in en rondom het centrum van Zeist brengt nogal wat teweeg bij de inwoners en werknemers van Zeist. Landelijke en regionale media besteden inmiddels aandacht aan alle verkeersverwikkelingen in deze gemeente. In een groot deel van Zeist en met name bij de bewoners in en rondom het centrum houdt het de gemoederen dagelijks bezig. Vivienne Groenewoud woont in het centrum van Zeist en heeft in een opwelling van frustratie de facebookpagina 'Zeg nee tegen de nieuwe verkeerssituatie in Zeist' opgericht. Daarnaast is ze een petitie gestart en nam ze het initiatief voor een demonstratie op zaterdag 16 februari tegen het nieuwe verkeersbesluit. Nieuw Democratisch Zeist heeft inmiddels een motie ingediend om de verkeersbesluiten in te trekken.

Veel boosheid en onbegrip voor het nieuwe besluit

Zeist - "Blijkbaar zijn de plannen wel gecommuniceerd maar in de praktijk werkt het vaak anders," vertelt Vivienne. "De gemeente Zeist staat bekend om rare besluiten in het verkeer. Ik heb zelf heel veel hinder van deze nieuwe verkeerssituatie. Op de Antonlaan is het chaos en de bewoners kunnen niet eens hun ramen opendoen want dan hebben ze last van al die uitlaatgassen. Ook rijden mensen als idioten over de Lyceumlaan tegen het verkeer in om maar niet gesnapt te worden. En wat denk je dat het voor de ondernemers in Zeist betekent?"

Ondernemers
Margriet bloembinders is niet blij met de nieuwe situatie. "Je merkt dat veel van onze klanten moeite moeten doen om hier te komen," vertelt medewerkster Sabine Zoet. Voor de lange termijn weet ik niet wat dit voor ons gaat doen, maar uiteindelijk is het geen verbetering." Michel van Harskamp van de Jumbo op de Korte Steynlaan hoort van klanten dat ze makkelijk bij de Jumbo kunnen komen, maar lastig van de winkel naar huis kunnen rijden. "Zeker richting het Lyceumkwartier. De vraag is hoe lang de klant dit accepteert. Het is nog te kort dag om te oordelen of het klanten gaat kosten." Bea Ossendrijver van wijnhandel Ossendrijver is diep teleurgesteld in de gemeente. "Vanaf 1 november 2018 zijn wij vanaf de Slotlaan niet meer bereikbaar. Dat merken wij terug in onze omzet. Voor ons, ondernemers, is het nodig dat mensen ons met de auto kunnen bereiken en makkelijk het centrum in en uit kunnen komen. De routing klopt gewoon niet. De vernieuwing zou meer klanten moeten gaan trekken maar nu gebeurt juist het omgekeerde. Zeist is te klein voor een autoluw centrum, je hebt verkeer en reuring nodig. Evalueren in september is voor ons te laat. De klanten die we nu kwijtraken komen niet meer terug."

Op de Facebookpagina Zeist gaat het helemaal los als ik vraag of er ook mensen vóór de nieuwe verkeerssituatie zijn. Het overgrote deel is tegen, en het lijkt vooral de mensen te treffen die zelf in het centrum aan de andere kant van de 'muur' wonen en daarvan alle nadelige gevolgen ondervinden. Kilometers omrijden, meer uitlaatgassen, mensen die slecht ter been zijn en niet meer op plaats van bestemming komen. Ook is er kritiek op de hoge kosten van de verkeersaanpassingen.

Voorstanders
Enkele voorstanders durven hun nek uit te steken. Inwoner Marco Westerveld denkt dat het even wennen is. "Iedereen klaagt over het drukke verkeer maar niemand komt met oplossingen. Het blijft wel jammer dat (het grootste gedeelte) van de Slotlaan niet afgesloten is. De bussen hadden dan via de Weeshuislaan naar de Antonlaan kunnen gaan. De Antonlaan wordt nu alleen gebruikt voor het verkeer naar de parkeergarages, best zonde." Roderick Zandberg is van mening dat het mis gaat omdat de meeste burgers zich lastig aan kunnen passen. "Nu ook met het nieuwe verkeersplan. In plaats van te kijken hoe ze om het centrum heen zouden kunnen rijden. Ik pak eigenlijk altijd de fiets."

Kilometers omrijden
Anneke Jongebreur woont op de Weeshuislaan en maakt wel zich grote zorgen. "Nu de weg over het oude tunneltje is afgesloten rijdt men vanaf de Weeshuislaan de Meester de Klerkstraat in. Het is wel eenrichtingsverkeer, maar met een opgestoken middelvinger rijden ze hier toch in. Dan staan ze oog in oog met auto's die uit de garage verplicht naar rechts moeten en dan geen kant op kunnen. Zeer regelmatig vinden er bijna aanrijdingen plaats. De gemeente geeft deze straat aan als doorgaande weg komend vanaf de Utrechtseweg/Montaubanstraat. "Het is een smalle straat met een paar winkels waar men dubbel parkeert en omdraait om weer naar de Hogeweg te gaan. Voor ons is het nog geen 30 meter om vanuit de garage naar dit stukje Meester de Klerkstraat te komen. Maar dat mag niet meer. Nu moeten wij kilometers omrijden om op de Utrechtseweg te komen. Veel ouderen blijven verstoken van bezoek want niemand wil meer komen. Om een rustig centrum te krijgen vallen wij nu andere wijken lastig met onze autodampen."

Jort Kooistra woont op de Professor Lorentzlaan (centrumkant). "Deze laan is deels eenrichtingsverkeer geworden. Ik hoop dat de situatie gaat verbeteren als het busstation open gaat voor verkeer. Vooralsnog lapt iedereen de nieuwe regels aan zijn laars en rijden zelfs de vuilniswagens tegen het verkeer in."

Sjoerd Schaafsma, voorzitter van de Vereniging Lyceumkwartier: "De gemeente heeft struisvogelpolitiek bedreven en dat leidt nu tot verkeerschaos. We procederen hier al vanaf 2017 over, maar daaraan voorafgaand zijn al onze adviezen en voorstellen genegeerd. Uit uitgebreid onderzoek van ons bleek dat het aantal bezoekers aan het centrum zal teruglopen, het verkeer opstapelt en verschuift naar noordelijk Zeist. Niet alleen in het centrum loopt het fout. Dwars door woonwijken ontstaat een binnenstedelijke rondweg via wegen die daar totaal niet geschikt voor zijn, zoals Lindenlaan, Dalweg en Jacob van Lenneplaan. Over de kleine rotonde bij het ziekenhuis bijvoorbeeld komen er volgens het gemeentelijk verkeersmodel in de nieuwe situatie 16.250 (vracht) auto's per dag te rijden. Dagelijks steken meer dan 2.000 middelbare scholieren de Lindenlaan over. We hopen van niet, maar vrezen ongelukken."

Reactie van de gemeente

Wethouder Centrum Laura Hoogstraten benadrukt dat de nieuwe verkeersmaatregelen bijdragen aan een beter verblijf in Zeist: "Samen met ondernemers en bewoners hebben we in de afgelopen jaren gewerkt aan plannen en de uitvoering voor een groen, gezond en gezellig centrum. Er is er al veel verbeterd. Zo is er kunst onthuld, speeltuintjes zijn aangelegd en gevels zijn verfraaid vanuit het gevelfonds. Onderdeel van het plan is ook om meer ruimte te geven voor bezoekers en fietsers. Daarom zijn de verkeersroutes door het centrum aangepast. We beseffen dat deze maatregel een grote impact heeft. Wij gaan met u in gesprek over uw ervaring, signaal of vraag. We ontmoeten u graag persoonlijk in het informatiepunt. We blijven de situatie nauwlettend volgen en waar mogelijk sturen we bij.

Meer berichten