De DS3 Crossback e-Tense is een plaatje, maar uitrusting en rijbereik stellen teleur. © Bart Hoogveld
De DS3 Crossback e-Tense is een plaatje, maar uitrusting en rijbereik stellen teleur. © Bart Hoogveld (Foto: Bart Hoogveld )

Chic rijden met klein rijbereik

7,3

- Beperkt rijbereik
- Manco's in uitrusting
- Hoge prijs
- Strafbank achterin

De DS3 Crossback e-Tense moet het vooral hebben van zijn creatieve vormgeving en fraaie afwerking. Ook de indrukwekkende stilte in het interieur en het comfort zijn sterke punten. Maar met zijn rijbereik en basisuitrusting loopt hij achter.

+ Creatieve vormgeving
+ Fraaie afwerking
+ Heel erg stil
+ Comfortabel

DS doet het altijd net even anders en dat geldt ook voor de allereerste elektrische auto van dit merk: de DS3 Crossback e-Tense.

Niek Schenk

Ook deze DS is weer een juweeltje. Het creatieve design, de aandacht voor detail, de afwerking met mooie materialen: het ziet er allemaal fraai uit.

Maar typisch DS is helaas ook de onhandigheid die je hier en daar aantreft. Bijvoorbeeld de knopjes van de raambediening die naast de automaathendel gepositioneerd zijn. En de achterbank lijkt eerder een strafbank, met zijn kleine, hoge zijramen en nogal krappe zitruimte. De bagageruimte is voor deze klasse wel groot genoeg, maar heeft als nadeel dat je een ongelijke laadvloer gepresenteerd krijgt na het omklappen van de bankleuning.

Actieradius

Goedkoop is de elektrische DS3 beslist niet: vanaf 43.190 euro. Helemaal als je je realiseert dat hij je met opgeladen batterijen minder ver brengt dan de concurrentie. Het 50 kWh biedende batterijenpakket maakt volgens de brochure een actieradius tot 320 kilometer (WLTP) mogelijk. Maar tijdens deze test had de DS moeite om boven de 200 km te komen. Dat is ongeveer de helft van wat de elektrische SUV's van Hyundai en Kia halen.

Navigatiesysteem

De hoge prijs is ook niet terecht als je bedenkt dat de basisuitrusting te wensen overlaat. Daarin ontbreekt een (eigen) navigatiesysteem en dat is bij een elektrische auto onverteerbaar. Als de batterijen bijna leeg zijn, is een laadpaal soms ver te zoeken. Ook zuinige led-koplampen zijn niet standaard, terwijl je die vooral bij elektrische auto's steeds vaker ziet. Een ander gemis is digitale radio (DAB+), waarvoor je maar liefst 300 euro bijbetaalt.

De elektromotor maakt een pittige rijstijl mogelijk en de prima wegligging past daar heel goed bij. Verder valt de comfortabele vering op en héél bijzonder is de stilte tijdens het rijden. Je hoort de aandrijflijn nóg minder dan bij andere auto's in deze prijsklasse.

DS3 Crossback e-Tense (136 pk/100 kW), vanaf €43.190.

Kijk op de site bij ed.nl/auto voor extra testnotities

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden